Opgegraven auto-onderdelen op Te Werve
Op het landgoed Te Werve zijn een aantal jaren geleden onderdelen
van de Delahaye-auto van Abel Labouchere, bewoner van Te Werve van 1890-1922,
tevoorschijn gekomen.
In 1997 kwam er een eind aan de sportactiviteiten op Te
Werve, daarna werd het landgoed teruggebracht in de staat van 1922. Toen werd ook
een oude gracht, die in 1916 gedempt was, opnieuw opengegraven. Daarbij werden
een aantal voorwerpen gevonden, het betrof twee grote koperen koplampen, twee kleine koplampen,
een uitlaatdemper, vijf koppelingsplaten, een zware aandrijfrol, twee
brandblussers en nog wat kleinere auto-onderdelen. Met degene die de gracht
heeft opengegraven was de afspraak gemaakt dat hij zich zou melden als er
voorwerpen zouden worden gevonden. Hij bracht de voorwerpen ‘verpakt’ in de
zware blauwe klei van de gracht. Pas na schoonspuiten bleek dan wat de inhoud
was. Als eerste werd de uitlaatdemper gevonden.
Labouchere had zich
in 1910 een auto aangeschaft, een Delahaye van het model 440. Het was een
landaulette, de auto had aan de achterzijde de mogelijkheid tot extra
zitplaatsen onder een soort opvouwbare kap. In 1914 werd het huwelijk van
dochter Cornélie Jacqueline met de heer Gerard Haitsma-Mulier gesloten. Het
bruidspaar werd met deze auto naar de plechtigheid in de Oude Kerk in Rijswijk
gereden.
Na enige studie van automobielhistorie bleek dat het
elektrische autolampje in 1912 werd uitgevonden. Men kon daarna op bestelling
de, niet ongevaarlijke en bewerkelijke, carbidverlichting laten vervangen door
elektrische verlichting. Abel Labouchere, directeur van de aardewerkfabriek ‘De
Porceleijne Fles’ kon dat wel betalen. Dat was de verklaring voor de gevonden
koplampen.
De auto van Labouchere had zoals veel andere auto’s een
geheel houten bovenbouw.
De genoemde uitlaatdemper had aan de uitlaatzijde twee
vlamdovers, mogelijk was dit nodig om te voorkomen dat de houten bovenbouw in
brand vloog als de uitlaat vuur spoog.
Dit alles gaf nog geen zekerheid over de herkomst van de
onderdelen, maar het vinden van de aandrijfrol verschafte meer zekerheid. De
Delahaye-automobiel was namelijk de enige auto met een vlakke drijfriem als
verbinding tussen motor en achteras. De gevonden aandrijfrol hoort zonder
twijfel bij de riemaandrijving en draagt ook een typenummer.
Alle gevonden onderdelen zullen we belangstellende leden van
‘Vrienden van Te Werve’ graag tonen in het fraaie botenhuis.
U krijgt dan ook een weckfles met peultjes te zien die
tezamen met de auto-onderdelen werd opgegraven. De peultjes zijn, na meer dan
honderd jaar, nog niet bedorven. In dat geval zou de weckfles namelijk uit
elkaar gesprongen zijn.
Vroeger kwam er geen grofvuil-auto langs. Als er een gracht
werd dichtgegooid greep men de gelegenheid aan om de zolder op te ruimen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten